Śmieciowe know how: 7 zasad, które musisz znać

Małgorzata Zubik
13.03.2013 19:00
A A A Drukuj
Sortownia odpadów. Wstępna segregacja śmieci

Sortownia odpadów. Wstępna segregacja śmieci (Fot. Tomasz Fritz / Agencja Gazeta)

Nie dość, że od lipca za śmieci zaczniemy płacić więcej, to musimy wziąć się za ich segregację. Bez dodatkowej pracy przy odpadach opłaty będą jeszcze wyższe
Koniec z umowami, które z firmami śmieciarskimi mają dziś spółdzielnie, wspólnoty, właściciele domów jednorodzinnych, zarządcy biurowców i centrów handlowych, gmachów administracji i placówek oświatowych.

Od lipca za odbiór śmieci będzie odpowiadać ratusz. Mieszkańcy zapłacą za to miastu, które rozliczy się z wybranymi przedsiębiorstwami. Te mają obsługiwać duże obszary Warszawy. Nas z kolei urzędnicy rozliczą z tego, jak będziemy postępować ze śmieciami.

1. Dwie opłaty do wyboru

To władze Warszawy, a nie spółdzielnie czy wspólnoty ustaliły, ile wyniosą nas opłaty za śmieci. Mamy jednak wybór: niższa lub wyższa stawka. Jeśli chcemy płacić mniej, musimy zadeklarować w urzędzie dzielnicy na druku przypominającym PIT, że będziemy śmieci segregować. A potem to robić. Możemy też wrzucać wszystko do jednego pojemnika i płacić więcej. To też trzeba zaznaczyć na formularzu.

2. Stawki dla leniwych

Za śmieci pomieszane 124,6 zł zapłaci właściciel domu jednorodzinnego niezależnie od liczby mieszkańców. Połowa stawki - 62,3 zł - jest dla właściciela mieszkania w domu jednorodzinnym, w którym są dwa odrębne lokale mieszkalne (jeśli jest ich np. trzy albo cztery, nie jest to już dom jednorodzinny). W pozostałych budynkach - 27,3 zł (gospodarstwo jednoosobowe), 51,8 zł (dwuosobowe), 67,2 zł (trzyosobowe) i 78,4 zł (czteroosobowe i większe). To stawki miesięczne.

Uwaga! Wspólnota czy spółdzielnia wyliczy według tego wzoru opłatę dla całego budynku. Koszt może podzielić między mieszkańców według własnych zasad (np. od metrażu albo osoby).

3. Robisz więcej - płacisz mniej

Za posortowane śmieci 89 zł miesięcznie zapłaci właściciel domu jednorodzinnego niezależnie od liczby mieszkańców. 44,5 zł, czyli połowę stawki, przewidziano za mieszkania w domu z dwoma odrębnymi lokalami. W pozostałych budynkach i mieszkaniach 19,5 zł (osoba samotna), 37 zł (gospodarstwo dwuosobowe), 48 zł (trzyosobowe) i 56 zł (czteroosobowe i większe).

4. Więcej pojemników - wyższa opłata

Dla nieruchomości bez mieszkańców kalkulacja jest uzależniona od liczby pojemników. Stawki: 19 zł - to koszt jednorazowego opróżnienia pojemnika 120-litrowego, 23 zł - 240 l, 46 zł - 660 l, 49 zł - 770 l, 55 zł - 1100 l, 190 zł - 3500 l plus 50 zł za każde kolejne rozpoczęte 1000 litrów. To opłaty dla śmieci po segregacji.

O 40 proc. więcej ma kosztować odbiór odpadów nieposortowanych: 27 zł - pojemnik 120-litrowy, 32 zł - 240 l, 64 zł - 660 l, 69 zł - 770 l, 77 zł - 1100 l, 266 zł - 3500 l plus 70 zł za każde kolejne rozpoczęte 1000 litrów. Zasada płacenia według pojemników obowiązuje też w przypadku nieruchomości, w których są lokatorzy, ale część lokali jest przeznaczona na inne cele (np. w kamienicy ze sklepem, restauracjami czy biurami). Wtedy opłatę dla całego budynku trzeba skalkulować według liczby i wielkości gospodarstw domowych oraz liczby pojemników potrzebnych lokalom użytkowym.

5. Płacisz miastu, a w zamian?

Wysokość opłaty dla mieszkańców nie zależy od ilości śmieci - mają być odbierane wszystkie. Miasto zapewni też odbiór tzw. gabarytów (np. starych mebli czy dywanów) raz w miesiącu i odpadów zielonych cztery razy do roku.

6. Segregacja, czyli śledź sąsiada

W domu jednorodzinnym z decyzją o segregowaniu odpadów nie będzie problemu. Z kontrolą śmietnika i "ukaraniem" wyższą opłatą za pomieszane śmieci też nie. Jeśli mieszkańcy domku zadeklarują, że będą je sortować i płacić niższą stawkę, ale zamiast tego wrzucą odpady jak leci do jednego pojemnika, firma śmieciarska zgłosi to urzędnikom. A ci nałożą na właściciela takiego domu wyższą opłatę.

A jak ma to wyglądać w kamienicy czy wieżowcu? Tam do jednej altany śmietnikowej albo zsypu odpadki wrzuca kilkanaście albo kilkadziesiąt rodzin. Urzędnicy mają na jedną odpowiedź: to sprawa między mieszkańcami. Mamy się uczyć, zwracać uwagę na sąsiada i sami pilnować śmietników.

7. Śmieci czerwone, zielone i czarne

Od 1 lipca każdy mieszkaniec powinien dzielić śmieci w domu na trzy główne grupy: suchy papier i tektura, plastik, kartony po sokach i puszki (czerwony pojemnik lub worek), umyte butelki i słoiki (zielony pojemnik lub worek), reszta śmieci (czarny pojemnik lub worek).

Zobacz więcej na temat:

Zobacz także
  • Śmieciowe know how: 7 zasad, które musisz znać nessuno 13.03.13, 19:16

    Od lipca za odbiór śmieci będzie odpowiadać ratusz. Mieszkańcy zapłacą za to miastu, które rozliczy się z wybranymi przedsiębiorstwami. Czyli będzie syf i burdel ale za to urzędasy będą się»

  • e-deklaracje radiata 16.05.13, 09:57

    Do końca maja trzeba wypełnić deklarację - urząd chwali się deklaracjami on-line. Zatem przystępuję do wypełniania e-deklaracji, potwierdzam, zapisuję i co widzę??? Mam ją wydrukować i w »